PSIHICUL SI ALIMENTATIA

PSIHICUL SI ALIMENTATIA
0 02/04/2015
Primejdia cea mai mare pentru sanatatea omenirii porneste de la un stil de viata nesanatos si, in primul rind, de la alimentatia nepotrivita! Cu toate ca, cel putin in societatea industrializata, exista o abundenta de alimente valoroase, cu toate ca regulile de baza ale nutritiei sanatoase sunt mai cunoscute in prezent decit inainte, tulburarile de nutritie legate de alimentatie, mai ales obezitatea, hipertensiunea arteriala si diabetul zaharat, sunt in continua crestere.

    Chiar daca, la sondajele efectuate, 80%din populatie sustine ca alimentatia sanatoasa si conditia fizica buna constituie o preocupare permanenta, realitatea arata contrariul… Exista o discrepanta mare intre dorinta unei alimentatii sanatoase si modul real de hranire.
    A minca nu inseamna doar potolirea senzatiei de foame, ci in acelasi timp o placere, iar atitudinea fata de hrana, care incepe in sinul mamei, este intotdeauna fixata intr-o relatie sociala si emotionala. Mancam pentru a sarbatori, pentru a ne rasplati, pentru a ne relaxa sau pentru a ne consola. Problema apare cind, in situatiile respective, in locul alimentelor nu dispunem de alternative! In aceste cazuri, consumul crescut de hrana, de exemplu pentru a ne consola, este programat, pregatindu-se aparitia obezitatii.
    De multe ori, stresul poate anihila controlul asupra consumului de alimente, ducand la o ingestie crescuta.
    Cheia combaterii obezitatii se gaseste in domeniul profilaxiei, iar prevenirea surplusului ponderal trebuie sa inceapa din copilarie. Parintii trebuie sa stie ca in aceasta perioada se fixeaza gusturile fara de alimentele sanatoase, formandu-se stilul de viata, care, de obicei, va fi continuat pe tot parcursul vietii.
      Este extrem de important ca, de la cea mai frageda varsta, copiii sa consume impreuna cu parintii alimentele cele mai sanatoase, oferite in formele adecvate varstei-salata de rosii, de varza, castraveti, spanac, macris, morcovi, gulii; zarzavaturi fierte, fara grasimi -conopida, broccoli, mazare verde; leguminoase -fasole, linte; cereale integrale si tot felul de fructe. Astfel, copiii vor indragi alimentele sanatoase!
    Un sfat foarte important! Nu fortati copiii sa manince! Permiteti pastrarea si intarirea senzatiilor de satietate si de foame! In loc de a-i indemna pe copii sa manance mai mult sau sa goleasca tot din farfurie, sa ne incredem mai mult in instinctele naturale si in reglarea fiziologica. Indemnul de a minca sau chiar obligarea de a consuma intraga portie diminueaza propria senzatie de satietate a copilului, deoarece insistenta si autoritatea parintilor vor fi considerate mult mai importante decit propriul simt de satietate. Prin aceste semnale simple, dar repetate, daca exista si o predispozitie genetica, se aseaza fundamentul viitoarei obezitati.
    Important de retinut si faptul ca fetitele fac mai putina miscare decit baietii!! Asta contribuie la viitoarele probleme de sanatate! Parintii exagereaza cand, de teama, limiteaza libertatea copiilor. Riscul unei rapiri sau al seducerii este mult mai mic in comparatie cu riscul bolilor care se vor instala datorita lipsei de miscare.
    Cresterea copilor este, probabil, cea mai importanta problema de sanatate publica cu care este confruntata societatea zilelor noastre. Ea este singura si cea mai importanta variabila implicata in bolile si accidentele copilariei, in folosirea tutunului, a alcoolului si a drogurilor, in parasirea scolii, in criminalitatea juvenila si in bolile psihice. Toate acestea si inca multe altele, nu numai ca sunt extrem de grave prin ele insele, dar devin si mai importante ca precursoare ale nenorocirilor in viata de adult.
    Si sa ne reamintim impreuna ca EDUCATIA=EXEMPLU PLUS IUBIRE
Posted in Blog